Székely gulyás - sekeli gulaš

Već par dana kod nas neko tmurno i maglovito vrijeme, prohladno, kao da se sprema kiša. Ja kažem vrijeme kad ti se ništa neda, pravi fjakasti dan. E na takav tmuran, zimski prohladni dan pravo je vrijeme za kiseli kupus.


Od ranog djetinjstva, od kad pamtim uvijek sam voljela, ma što voljela - obožavala kiseli kupus( kod nas se najčešće spremao na istarski način, kuhan sa svinjetinom ili sa domaćim istarskim kobasicama ili ombolom ). Spremao se i kupus na mađarski način - sekeli gulaš - za koji je pokojna mama donesla recept iz restorana u kojem je radila kao kuharica. Samo u njegovoj pripremi mama nije koristila mljevenu crvenu papriku jer je pokojnom tati smetala zbog čira na želudcu.

SEKELI GULAŠ sprema se i dan danas u mojoj kuhinjici i naravno uz dodatak crvene mljevene paprike, suprug i ja ga obožavamo.



Sekeli gulaš je poznato mađarsko jelo. Kažu da je dobio ime po mađarskom piscu, pjesniku i novinaru Jozsefu Szekelyu. Priča kaže da je jednom došao u neki restoran pred samo zatvaranje da nešto pojede. Rekli su mu da nemaju veliki izbor, da im je ostalo samo nekog gulaša i kiselog kupusa, na što im je on rekao neka mu sve to zajedno izmješaju na tanjuru - i tako je nastao sekeli gulaš. Bila ova priča istinita ili ne dobro i ukusno su ga izmješali. Pa da napokon krenem i sa receptom.

SASTOJCI - za 4 osobe:
- 750 g svinjetine( najbolje od vratine )
- 50 g mesnate dimljene slanine, pancete ( po želji )
- 2 velika luka( oko 400 g )
- 3 režnja češnjaka
- 1 suhi lovorov list
- 1 žličica mljevene slatke paprike
- 1 žličica mljevene ljute paprike( po želji )
- 1 žličica kima
- 500 g rezanog kiselog kupusa
- par žlica suncokretovog ulja
- sol
- papar u zrnu
- topli temeljac ili topla voda( za podlijevanje )
- par žlica kiselog vrhnja( za posluživanje - po želji)
* za prilog: pire krompir ili palenta


 PRIPREMA:
- Luk narežite na sitno i stavite ga dinstati u posudu na par žlica suncokretovog ulja( vidjela sam u nekim receptima za sekeli gulaš da se umjesto ulja koristi svinjska mast - ja nekad stavim malo ulja i malo masti, a nekad radim samo sa uljem - vi odaberite onako kako vama odgovara ).
- Ako želite koristiti pancetu i nju nasjeckajte na sitno i dodajte je u posudu zajedno sa lukom( ja je ovaj put nisam koristila ).
- Dok vam se luk dinsta da postane staklast meso narežite na manje kockice.
- Luku dodajte češnjak, neka malo pusti aromu a zatim u posudu dodajte meso. Sve zajedno dinstajte dok se meso lijepo ne uprži i zarumeni.
- Lagano posolite( ne previše, lako možete na kraju dosoliti ako bude potrebno, količina soli ovisiti će vam i o slanosti kiselog kupusa ).
- Zatim dodajte papar u zrnu, list lovora( uvijek koristite suhi list lovora ili list koji ste prosušili par dana zato jer svježi list lovora ostavlja u jelu malo gorak okus ). Dodajte mljevenu slatku i ljutu crvenu papriku( ja ljutu papriku baš ne volim pa umjesto nje dodam još malo slatke paprike ). Na kraju dodajte rezani kiseli kupus koji prije dodavanja u jelo isperete u toploj vodi i iscjedite. Sve dobro promješajte a onda zalijte toplim temeljcem ili vodom toliko da vam prekrije sadržaj u posudi. Kad provri, pokrijte posudu i smanjite temperaturu i na laganoj vatri gulaš dinstajte sat i pol. Po potrebi tokom kuhanja malo po malo podljevajte sa temeljcem ili vodom. Na kraju jelo još po potrebi posolite i popaprite.


- Sekeli gulaš poslužite uz pire krompir( možete i uz slani kuhani krompir ) ili palentu. Kod serviranja po želji na svaki tanjur na gulaš možete dodati i žlicu kiselog vrhnja.


- Ja kuham za dvoje pa mi uvijek ostane gulaša i za drugi dan, meni je tada još i bolji. Tako da slobodno možete pripremiti i veću količinu pa imati ručak za dva dana.

Primjedbe

  1. Odgovori
    1. Cara mia! Volim stalno isprobavati nešto novo i uvoditi nove namirnice u moju malu kužinu, ali još uvijek volim neke starinske recepte i domaće namirnice. Meni daj kiselog kupusa i koji krompir na lešo,kuhan zajedno sa njim i ja sretna, ni mesa mi uz to ne treba. Drago mi je da sam te sjetila na tatov recept.

      Izbriši

Objavi komentar